Konkursy

Zapraszamy do udziału w III Konkursie Fotograficznym „Ziemia – moja planeta” - szczegóły w regulaminie
Na prace czekamy do 20 maja 2024 r.

W środę 13.12 klasy maturalne 4a i 4b wybrały się wraz z opiekunami panią dyr. Małgorzatą Jasitczak, panią Ewą Tomassy i panem Sławomirem Marczakiem pociągiem do dawnej stolicy Polski - Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wysłuchania krótkiej historii Kazimierza, jednej z dzielnic Krakowa oraz zapoznania się z historią jej żydowskich mieszkańców. Historia ta okazała się niezwykle interesująca i była zaledwie wstępem do dalszej podróży w czasie.
Przemierzając Kazimierz zawitaliśmy m.in. do synagogi oraz na znajdujący się przy niej żydowski cmentarz. Przez cały ten czas nasza Pani Przewodnik opowiadała fascynujące historie na temat wyznawców Jahwe i ich sposobu życia.
Po opuszczeniu żydowskiej części Kazimierza zawitaliśmy do Kościoła na Skałce, gdzie w roku 1079 nie okazując uszanowania ani dla stanu, ani dla miejsca, ani dla chwili król Bolesław Śmiały zamordował biskupa Stanisława.
Jeśli zaś o polskich królach mowa, to nie obyło się także bez wizyty na Zamku Królewskim na Wawelu. Tu mieliśmy okazję dotknąć Dzwonu Zygmunta oraz zwiedzić wspaniałą Kaplicę Zygmuntowską. Zwiedziliśmy również podwawelskie krypty, gdzie pochowano np. Tadeusza Kościuszkę.
Opuszczając mury zamku spotkaliśmy dwóch absolwentów naszej szkoły: Szymona Goździewicza i Karola Miłkowskiego. Karol opowiedział, że dzięki świetnie zdanej maturze nie tylko dostał się na wymarzone studia na AGH, ale również otrzymał od tej uczelni propozycję bezpłatnego akademika. Ta wiadomość bardzo nas, nauczycieli oraz przyszłych maturzystów, ucieszyła.
Po tym miłym przerywniku Pani Przewodnik zaprowadziła nas do Kościoła Mariackiego, gdzie opowiedziała o powstaniu majestatycznego ołtarza autorstwa Wita Stwosza. Całości dopełniło wysłuchanie Hejnału oraz czas wolny na Jarmarku Bożonarodzeniowym, który spędziliśmy przechadzając się wśród straganów oraz podziwiając zalany świątecznymi dekoracjami Rynek.
Ten przedświąteczny czas w dawnej stolicy Polski pozwolił nam, maturzystom, spędzić ze sobą jeszcze trochę czasu i mam nadzieję, że wszyscy będą miło wspominali tę niezwykłą lekcję historii.