VI LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE 
im. Zbigniewa Herberta w Bełchatowie


Kto kradnie książki lub wypożyczonych nie zwraca,
w tego ręku niech książka
zmieni się w jadowitego węża. [...].
A kiedy stanie na Sądzie Ostatecznym,
niechaj pochłonie go ogień piekielny.
(napis w bibliotece klasztoru San Pedro w Barcelonie)

8 maja to Dzień Bibliotek i Bibliotekarzy – święto, które obchodzone jest w Polsce od 1985 roku, mające na celu popularyzację czytelnictwa oraz uwrażliwienie człowieka na słowo pisane.
W związku z tym chcielibyśmy złożyć wszystkim bibliotekarzom (a w szczególności – opiekunce naszej herbertowskiej biblioteki – pani Elżbiecie Wichlińskiej – Stańczyk) życzenia wytrwałości w dziele szerzenia czytelnictwa, energii do wypracowania
w młodszych pokoleniach nawyku obcowania z książką oraz uwrażliwienia wszystkich na piękno literatury.

Niech moc sztuki literackiej będzie z Wami!

Do życzeń dołączamy prezent – niespodziankę, jaką przygotowali uczniowie klasy Ib LO.

„Szczęśliwej drogi już czas
Mapę życia w sercu masz
Jesteś jak młody ptak...”
(„Szczęśliwej drogi już czas...”
– fragment piosenki
autorstwa Marka Skolarskiego)

W czwartek 23 kwietnia 2020 roku o godzinie 17.00 odbyło się niecodzienne spotkanie Dyrekcji, nauczycieli i uczniów klas maturalnych. Była to bowiem... wideokonferencja, podczas której uczestnicy (widząc się nareszcie po kilku tygodniach kwarantanny!) wzięli udział w uroczystym zakończeniu roku szkolnego.
Na początku spotkania głos zabrała Wicedyrektor szkoły – pani Joanna Prasol, która, w imieniu nauczycieli, podziękowała uczniom i ich rodzicom za cudownie spędzone klika lat w „Herbercie” oraz przekazała im życzenia wielu sukcesów w dalszej edukacji, spełnienia wszystkich marzeń i zrealizowania życiowych celów. Kilka słów od siebie dodała także pani Dyrektor szkoły – pani Małgorzata Jasitczak, która w równie urzekający i życzliwy sposób pożegnała uczniów.

Konkursu na najlepszego przyrodnika „Herberta” został podsumowany.
1 miejsce - Victoria Łongwa kl. 3B 
2 miejsce - Weronika Matyja kl.3A
3 miejsce - Alicja Wojnar kl. 1B

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w naukach przyrodniczych! 

Drugi semestr roku szkolnego 2019/2020 przerwał niespodziewanie problem światowej pandemii koronawirusa. My również opuściliśmy mury szkoły, żeby w domowym zaciszu odczekać pandemię COVID - 19, a co za tym idzie... nie uczestniczymy w wielu akcjach i uroczystościach, które były w „Herbercie” stałym i oczekiwanym przez wszystkich punktem życia naszej szkoły.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by nie powrócić wspomnieniami do tych uroczystości i widowisk, które odbyły się w pierwszym semestrze roku szkolnego i zostały zarejestrowane przez nasz młody i prężnie działający sztab dziennikarzy z HERBERT TV! Dzięki nim ożyją wspomnienia i łatwiej będzie można przeżyć czas rozłąki z przyjaciółmi ze szkoły.

Zachęcamy do obejrzenia kilku najciekawszych relacji:

1. Biwak szkoły

2. Dyktando Historyczne „Herberta”

3. Dzień Patrona:

4. Wigilia szkolna:

Pragniemy Was z przyjemnością poinformować, że Victoria Łongwa – uczennica klasy III B LO zdobył a wyróżnienie w konkursie fotograficznym „Geografia – proces, forma, obiekt”, organizowanym przez Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego. Na konkurs wpłynęło 581 fotografii autorstwa 140 uczniów i studentów, a wyróżniona praca Wiktorii nosi tytuł „Lustro” i jest niezwykłym fotograficznym obrazem przyrody odbijającej się w zwierciadle wody.
Serdecznie gratulujemy Victorii i życzmy kolejnych sukcesów w odkrywaniu tajemnic przyrody za pomocą aparatu fotograficznego i swej wrażliwości na piękno natury!

Nagrodzone zdjęcia można obejrzeć na stronie konkursu klikając na poniższy link: 

https://geo.uni.lodz.pl/pl/popularyzacja/konkurs-geografia-proces-forma-obiekt/edycja-20192020bclid=IwAR0QVE8KbaAScvaqAdTVfSmG_G2CL__eLgDOTDA0zNlm9kjbsRFywv6Ngto

Jak wszyscy zdajecie sobie sprawę, w czasie trwania kwarantanny – dla własnego i innych zdrowia – nie możemy opuszczać swoich domów. Tym bardziej niewskazane są wycieczki szkolne, dłuższe wypady za miasto czy podróże krajoznawcze. Lecz dla uczniów „Herberta”... nie ma rzeczy niemożliwych! 
Mimo specyficznych warunków, w jakich obecnie się uczymy i spędzamy czas (przede wszystkim w domowym zaciszu) nasi uczniowie nie tracą czasu i podróżują po całym świecie! Miejsca, które (w sposób wirtualny) odwiedzili to m. in: Wielki Kanion Kolorado, Wiedeń, paryski Luwr, Uniwersytet Harvarda, Jamajka, Nowy Jork (i to w roku 1925!), Koloseum w Rzymie i wiele wiele innych, niezwykłych i fantastycznych (dosłownie!) miejsc! 
Zachęcamy Was do obejrzenia galerii zdjęć z wypraw naszych uczniów, a podróżnikom z „Herberta” życzmy wielu inspiracji podróżniczych i kolejnych niezwykłych wojaży!

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 20 marca 2020 r. prowadzimy zajęcia zdalnie
- uczniowie nie przychodzą do szkoły do 10 kwietnia 2020 r.
Jesteśmy w szkole - tylko na odległość - pracujemy według planu.

Internetowe pasmo edukacyjne dostępne codziennie
w godzinach 9.00-13.00 na stronie vod.tvp.pl w sekcji „eSzkoła”

Zapraszamy!

Jak zorganizować warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać młodzież do systematycznego uczenia się

Samodzielna nauka w systemie pozaszkolnym to nowe doświadczenie dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.

ORGANIZACJA I HIGIENA MIEJSCA PRACY
- Nauka powinna odbywać się w miejscu uporządkowanym, z dostępem do komputera/ laptopa i Internetu.
- Miejsce powinno być dobrze zorganizowane, czyste i pozbawione tzw. rozpraszaczy.
- Uczeń powinien mieć pod ręką wszystkie potrzebne materiały: podręczniki, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy.
- Otoczenie domowe powinno zapewnić ciszę niezbędną do nauki.
- Należy wprowadzić poranną rutynę, która pozwoli na pozostanie w ciągu dnia na odpowiednim torze.

MOTYWOWANIE I WSPIERANIE
Należy zwrócić uwagę na:
- systematyczną pracę młodzieży w celu uniknięcia kumulowania lekcji (oraz odkładania ich odrobienia na następny dzień);
- samodyscyplinę młodzieży i racjonalne wykorzystanie czasu;
- racjonalne rozłożenie materiału edukacyjnego na mniejsze etapy;
-unikanie wielozadaniowości (uczeń powinien zaczynać pracę od najtrudniejszych
i najważniejszych zadań i polecenia trudniejsze powinien przeplatać łatwiejszymi, pisemne - ustnymi, by nie znużyć się nauką);
- regularność swojej pracy (aby lekcje odrabiać w tym samym dniu, w którym zostały one zadane i objaśnione).
Ponadto wskazana jest nauka w parach, ale na odległość (w celu skonsultowania się np. porównania wyników pracy) za pomocą odpowiednich narzędzi komunikacji.

W związku z koniecznością pracy zdalnej przypominamy 10 zasad bezpiecznego korzystania z internetu:

1. Korzystaj z oprogramowania antywirusowego, systematycznie je aktualizuj.
2. Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób.
3. Ostrożnie pobieraj pliki z sieci, uważaj na skrócone adresy URL.
4. Unikaj klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.
5. Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć.
6. Chroń swoje konta w serwisach społecznościowych.
7. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
8. Czytaj regulaminy.
9. Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL.
10. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

Długie korzystanie z komputera szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów. 
Nie zapominaj o sporcie i innych rozrywkach, nie związanych z komputerami i Internetem.
Przestrzeganie zasad BHP w pracy z komputerem jest podstawowym działaniem na rzecz własnego zdrowia.

Dbaj o bezpieczeństwo swoich przyjaciół. Nie podawaj nikomu ich danych, nie publikuj zdjęć bez ich zgody. Nie wiesz, jaki ktoś zrobi z nich użytek, a kiedy je wysyłasz lub umieszczasz w Internecie, nie masz już nad nimi kontroli.

Szanuj prawo własności w Sieci. Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.

Dwukrotnie przemyśl, zanim pozwolisz aplikacji na uzyskanie dostępu do Twojej lokalizacji czy treści w telefonie. Ta sama zasada dotyczy korzystania ze stron internetowych – nie klikaj “Akceptuję” czy “Potwierdzam” za każdym razem, kiedy chcesz jak najszybciej dostać się na witrynę internetową. W ten sposób udzielasz zezwoleń na dostęp do wielu informacji – warto najpierw zapoznać się z regulaminem i dokładnie sprawdzić, co akceptujesz.

Nauczycieli naszej szkoły obowiązuje tajemnica służbowa. Informacje potrzebne do zdalnej współpracy nie mogą być udostępniane osobom postronnym i wykorzystywane w innych celach.

Polecamy:
Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w Internecie? Poradnik dla nauczycieli
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online (poradnik)
Bezpieczne media (poradnik) 

 

Zgodnie z decyzją MEN wynikającą z konieczności zapobiegania rozprzestrzeniania się Koronowirusa, uczniowie nie przychodzą do szkoły i uczą się zdalnie. Nauczanie to ma uwzględniać warunki BHP pracy uczniów i nauczycieli. Aby te zostały spełnione, nauczyciele VI Liceum Ogólnokształcącego nie kumulują materiału, ale przekazują go zgodnie z planem dziennym swojej pracy.
W praktyce oznacza to, że uczniowie jednorazowo otrzymują materiał tylko z jednego przedmiotu. Nauczyciel w miarę możliwości przekazuje treści programowe w sposób zrozumiały dla ucznia, wykorzystując dziennik elektroniczny, pocztę elektroniczną oraz dostępne platformy, strony i serwisy internetowe.
W celu śledzenia postępów uczniów i indywidualizacji pracy z uczniem, nauczyciele mogą przekazywać ćwiczenia, karty pracy lub inne zadania do wykonania w czasie wyznaczonym przez nauczyciela. Ilość przekazanych materiałów i terminy oddawania powyższych prac mają powodować równomierne obciążenie uczniów pracą w ciągu dnia i tygodnia. Nauczyciele zobowiązani są uwzględniać w swojej pracy zdalnej z uczniem jego możliwości psychofizyczne oraz różne potrzeby edukacyjne, w tym wynikające z niepełnosprawności.

Additional information