BEZPŁATNE LICEUM I GIMNAZJUM

W naszej szkole jako pierwszej w powiecie bełchatowskim 
wdrożyliśmy System Kontroli Frekwencji i Postępów w Nauce.

LIBRUS Synergia - szczegółowe informacje dla rodziców o systemie.

W piątek, 12 października, licząca prawie pięćdziesiąt osób grupa uczniów pierwszych klas liceum Herberta wybrała się na wycieczkę do łódzkiego teatru V6 na spektakl zatytułowany Pygmalion, oparty na dramacie irlandzkiego pisarza Georgea Bernarda Shaw. O godzinie 10:30 uczniowie rozpoczęli podróż autokarem, a cel osiągnęli około godzinę później. Spektakl rozpoczął się o 12:00 i trwał prawie dwie godziny.
Sztuka ta znacząco różniła się od przedstawień, na jakie zazwyczaj udają się uczniowie, co stanowiło jej dużą zaletę. Choć odbywała się w Łodzi, jej reżyserem był Brytyjczyk - Paul Stebbings, a aktorzy należeli do grupy TNT Theatre Britain i pochodzili z różnych części Wielkiej Brytanii oraz Australii, więc została odegrana w całości w języku angielskim. Stanowiło to doskonałą okazję, by wykorzystać i sprawdzić swoje umiejętności, a także nauczyć się czegoś dzięki zupełnie innym niż na lekcjach okolicznościom spotkania z językiem obcym. Wyjazd ten miał zatem wartość kulturalną i edukacyjną.

Tytuł dramatu Georgea Bernarda Shaw nawiązuje do mitologicznej postaci, Pigmaliona, który wyrzeźbił z kości słoniowej kobietę tak piękną, że zakochał się w niej i prosił Afrodytę, by dała mu małżonkę taką jak ona. Bogini wysłuchała go i ożywiła posąg. Mężczyzna nadał powstałej w ten sposób kobiecie imię Galatea i poślubił ją.
Historia ta stanowiła wstęp do przedstawienia. Ono samo zaś opowiadało o wydarzeniach mających miejsce w XX wieku w Londynie. Ich bohaterką była Eliza Doolittle, dziewczyna pochodząca z niższych warstw społeczeństwa, sprzedająca kwiaty na Covent Garden. Pewnego razu na jej drodze stanął profesor Higgins - nauczyciel fonetyki tak biegły w swoim zawodzie, że potrafił rozpoznać pochodzenie swojego rozmówcy po jego akcencie. Założył się on ze swym przyjacielem, Pickeringiem, że w przeciągu sześciu miesięcy nauczy Elizę zasad savoir-vivreu oraz starannej wymowy, by mogła być uważana za kobietę z wyższych sfer. Pomimo trudności, udało mu się to, lecz wtedy Eliza zdała sobie sprawę, iż dla swojego nauczyciela była niczym lalka, obiekt badawczy, do którego przywykł na tyle, że nie może pogodzić się z jej potrzebą stania się niezależną. Wobec tego dziewczyna uciekła z jego domu, a schronienie zapewniła jej matka profesora, pani Higgins. W ten sposób akcja sztuki łączy się z jej tytułem: profesor niczym mitologiczny Pigmalion ukształtował Elizę według swoich upodobań. Ona zyskała dzięki temu nie tylko wiedzę, ale też świadomość swojej odrębności i potrzebę wolności, czyli zmiany z rzeźby Higginsa w prawdziwą, kompletną osobę.
Sztuka ta, choć zdaje się być kolejną historią człowieka, który z samego dna dotarł na szczyt, to traktuje o sile kobiet i potępia mężczyzn egoistycznych, niedojrzałych i lekkomyślnych pomimo tego, że dorosłych (mowa tu o panu Higginsie, ale również o ojcu głównej bohaterki, który zmuszał córkę do pracy na ich utrzymanie, po czym sprzedał ją profesorowi za kilka funtów).
Płynące ze sztuki przesłanie oraz wyjątkowa okazja do rozwijania umiejętności z zakresu znajomości języka angielskiego z pewnością stanowiło dla uczniów ciekawe artystyczno-dydaktyczne przeżycie.

Natalia Hertel IA

Additional information